«Μπαλάκι» πολιτικών ευθυνών για τις εργασίες της COSCO στην Πειραϊκή -Νέος γύρος αντιπαραθέσεων στη Βουλή

Στη Βουλή έφτασε το θέμα της επέκτασης του Νοτίου Προβλήτα Κρουαζιέρας στην Πειραϊκή προκαλώντας ακόμη ένα γύρο πολιτικών αντιπαραθέσεων. Την ώρα που είναι  σε ισχύ η απόφαση του ΣτΕ για αναστολή εργασιών της COSCO για τη βυθοκορήματα (προϊόντα των θαλάσσιων εκσκαφών) αλλά όχι των μπαζωμάτων (!) η βουλευτής Β’ Πειραιά του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα προκάλεσε τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη να δώσει νέες απαντήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους προκάλεσαν την οργή του πρώην Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων , Χρήστου Λαμπρίδη. Θυμίζουμε ότι το θέμα αλλά και οι εργασίες της COSCO στην περιοχή που ξεκίνησαν εν μέσω πανδημίας, ως υποχρεωτική «επένδυση» έχουν ξεσηκώσει αντιδράσεις σε όλο τον Πειραιά και στην ευρύτερη περιφέρεια αλλά και πολλές συζητήσεις περί νομιμότητας και αδειοδοτήσεων του έργου.

Το ΣτΕ στις 11/6/2020 εξέδωσε απόφαση για προσωρινή διαταγή αναστολής όλων των εργασιών επέκτασης στην Πειραϊκή από τον ΟΛΠ, δηλαδή τόσο της διενέργειας βυθοκορύσεων για την κατασκευή του έργου επέκτασης επιβατηγού λιμένα όσο και της απόρριψης των βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή που είχε οριστεί. Στις 29/6/2020, το Ε’ τμήμα του ΣτΕ προχώρησε σε διευκρίνιση της απόφασης, πράξη που σαφώς και δικαιωματικά μπορεί να κάνει, επισημαίνοντας πως η προσωρινή διαταγή αναστολής αφορά μόνο τη διενέργεια βυθοκορύσεων. Ως εκ τούτου το μπάζωμα συνεχίζεται κανονικά!

ΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Εντούτοις, όπως ανέφερε στην τοποθέτησή της η Βουλευτής Β’ Πειραιά του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα, «οι βυθοκορήσεις και το μπάζωμα είναι δύο εργασίες αλληλένδετες καθώς χωρίς τις βυθοκορήσεις που οριοθετούν το χώρο, τα αδρανή υλικά, αγνώστου προελεύσεως και κυβικών εν προκειμένω, όπως παραδέχεται το Λιμεναρχείο, ρίχνονται στην τύχη και δημιουργούν λόφο μέσα στη θάλασσα, που απέχει περίπου 2 μέτρα από την επιφάνεια, σύμφωνα με μαρτυρίες δυτών, κάτι που ενδεχομένως μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην είσοδο του λιμανιού.

Τα ερωτήματα που τέθηκαν ήταν τα εξής:

-Τι μεσολάβησε και οδηγηθήκαμε στην από 29/6/2020 διευκρίνιση από πλευράς ΣτΕ; Γνωρίζει το Υπουργείο σε ποια μελέτη βασίζεται η διευκρίνιση και ποιος ζήτησε τροποποίηση της απόφασης;

-Γιατί απαγορεύτηκαν οι βυθοκορήσεις και όχι το μπάζωμα; Υπάρχει σχετική περιβαλλοντική μελέτη που να το νομιμοποιεί αυτό;

– Έχει ο Υπουργός στα χέρια του σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Οικονομικών που να βεβαιώνει πως η εταιρεία που προχωρά με το μπάζωμα έχει καταβάλει το προβλεπόμενο με το άρθρο 14 του Ν2971/2001 οικονομικό αντάλλαγμα;

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ

Ο υπουργός Ναυτιλίας έδειξε διάθεση να απαντήσει στα ερωτήματα, ωστόσο το έκανε με πολιτική «ντρίπλα» λέγοντας ότι το θέμα αυτό δεν πρέπει να απασχολεί το κοινοβούλιο. Όπως είπε: «Αφορά απόφαση του ΣτΕ την οποία σεβόμαστε και ενεργούμε βάση αυτής. Μόλις τη λάβαμε στα χέρια μας ενημερώσαμε το κεντρικό λιμεναρχείο για τη διακοπή των εργασιών. Το γιατί το ΣτΕ προχώρησε σε διευκρινιστική απόφαση, είναι κάτι το οποίο το ίδιο έκρινε ότι έπρεπε να κάνει. Δεν υπήρξε καμία παρέμβαση». Ακολούθως, ο κ. Πλακιωτάκης άφησε αιχμή προς την προηγούμενη κυβέρνηση και συγκεκριμένα προς τον πρώην Γ.Γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων , Χρ. Λαμπρίδη, λέγοντας ότι εκείνος ευθύνεται για τις υπογραφές και τις αδειοδοτήσεις, οι οποίες ήταν συνολικές και αφορούσαν ενιαία το έργο, χωρίς καμία επισήμανση.

Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ του πρώην Γ.Γ. Λιμένων

«Με τη γνωστή συνταγή της μετάθεσης ευθυνών απαντά εκ νέου η κυβέρνηση στην απαίτηση για περιβαλλοντική προστασία στην Πειραϊκή» είναι η απάντηση του πρώην Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων , Χρήστου Λαμπρίδη στον υπουργό Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη.

«Πληροφορήθηκα ότι κατά τη συνεδρίαση της Βουλής, ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας κύριος Πλακιωτάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της βουλεύτριας του ΜΕΡΑ 25 κυρίας Μπακαδήμα, αναφέρθηκε στο όνομα μου ισχυριζόμενος ότι με δικό μου έγγραφο αδειοδοτήθηκε το έργο της επέκτασης της Νότιας Προβλήτας Κρoυαζιέρας στον Πειραιά και μάλιστα και ως προς τις βυθοκορήσεις.

Ο κ. Υπουργός αντί να επιχειρεί τη μετάθεση ευθυνών της δικής του κυβέρνησης, αλλά και της νέας περιφερειακής αρχής Αττικής, όφειλε να τοποθετηθεί με βάση τα έγγραφα και όσα προκύπτουν με σαφήνεια από το περιεχόμενό τους.

Από τα έγγραφα λοιπόν προκύπτουν τα εξής:

Α) Με την με αριθμό πρωτ.2421/17-2-2020 Απόφαση του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιώς (Υπηρεσία που υπάγεται στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής) χορηγήθηκε η ΑΔΕΙΑ απόρριψης βυθοκορημάτων που θα προκύψουν από το Έργο “ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ στον Πειραιά”.

Β)Mε Απόφαση της Περιφέρειας Αττικής που έλαβε αριθμό πρωτ.279321/5/5/2020 εγκρίθηκε η μελέτη της Υποχρεωτικής Επένδυσης Υ.Ε. 07 «Βυθοκόρηση Κεντρικού Λιμένα» στο πλαίσιο της αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής (Ν. 4404/2016),χωρίς μάλιστα στα έχοντας υπ’ όψιν του εγγράφου αυτού να γίνεται αναφορά στο δικό μου έγγραφο.

Κατά συνέπεια, οι άδειες και οι εγκρίσεις για τις βυθοκορήσεις και για την απόρριψη των βυθοκορημάτων αποδεικνύεται πέραν πάσης αμφιβολίας ότι δόθηκαν το 2020, από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και από την περιφερειακή αρχή Πατούλη.

Η προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και της περιφερειακής αρχής στις προηγούμενες κυβερνήσεις και διοικήσεις δεν είναι νέα, έχει επιχειρηθεί και στο πρόσφατο παρελθόν. Στο πλαίσιο αυτό, είχε επισημανθεί μεταξύ άλλων ότι το έγγραφο μου (ΑΠ 3122.1-Τ11/ 22673/2019) που επικαλέστηκε ο κ. Υπουργός εκδόθηκε στη βάση σχετικής διάταξης της σύμβασης παραχώρησης η οποία κυρώθηκε από τη Βουλή το 2016 με την ψήφιση του νόμου 4404. Tο έγγραφο αυτό, όχι μόνο δεν αποτελεί άδεια για τις βυθοκορήσεις και την απόρριψη των βυθοκορημάτων αλλά θέτει ξεκάθαρα το πλαίσιο των προϋποθέσεων που απαιτούνται για την έναρξη υλοποίησης του έργου, στη βάση των προβλέψεων της νομοθεσίας, της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων που έθετε η απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, της τήρησης των όρων και προϋποθέσεων που σχετίζονται με την προστασία του δημόσιου συμφέροντος, του περιβάλλοντος και των αρχαιοτήτων κλπ που έθετε η προηγούμενη σχετική απόφαση της ΕΣΑΛ, της οποίας ήμουν Πρόεδρος, καθώς επίσης και της λήψης των απαραίτητων σύμφωνα με τον νόμο αδειών και εγκρίσεων για κάθε μορφής κατασκευή πριν την έναρξη των εργασιών, ενώ επιπλέον όριζε να μη γίνει περαιτέρω επέμβαση στην ευρύτερη περιοχή.

Οφείλει λοιπόν η κυβέρνηση αντί να αναζητά ψεύτικα άλλοθι σε δήθεν αδειοδοτήσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, να πράξει ότι απαιτείται για την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων της Πειραϊκής και της ευρύτερης περιοχής».

Γύρω – Γύρω ΟΛΟΙ

και από πολιτικές ευθύνες τίποτα!

Παρατηρούμε συνεχώς ότι επιχειρείται μια πολιτική μετατόπιση… «ευθυνών» στο μείζον θέμα της επέκτασης του Νοτίου Προβλήτα στην Πειραϊκή. Κανείς δεν αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη και κανείς δεν μιλάει για την ουσία της υπόθεσης, το κόστος, τα υπόλοιπα υποχρεωτικά έργα, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τη ζωή στις πόλεις.  «Γύρω- γύρω όλοι»… και οι εργασίες μαζώματος προχωρούν ΧΩΡΙΣ κανέναν έλεγχο! Να ξεκαθαρίσουμε: Η «ανάπτυξη» δεν είναι μόνο οικονομική, πρέπει να μελετάται σε συνδυασμό με την ποιότητα της ζωής στις πόλεις και τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Οι αποφάσεις ΠΡΕΠΕΙ να είναι «καθαρές» και όλα τα στοιχεία να έρθουν στο «φως» γιατί σε αντίθετη περίπτωση, πάλι θα καταλήξουμε σε ένα «φαύλο κύκλο»…